Zo hou je aandacht voor kwetsbare medewerkers

Regelen, organiseren, oplossen

Met alles wat de coronacrisis van ons vraagt, zijn velen van ons waarschijnlijk in de ‘regel-stand’ terecht gekomen. Er moet van alles georganiseerd, gered en aangepast worden om te zorgen dat bedrijven blijven bestaan, de dienstverlening doorgaat en thuiswerken goed verloopt. Met al dat geregel en alle zorgen die er al zijn, kan de zorg voor collega’s die het moeilijk hebben er gemakkelijk bij inschieten.

Wie is extra kwetsbaar?

In het onderwijs zijn kwetsbare leerlingen terecht een grote bron van zorg. Maar hoe zit dat met kwetsbare medewerkers en collega’s in je organisatie? Zijn ze in beeld? Kun je ze nog bereiken? Hoe gaat het met die collega waar de partner pas van is overleden? Hoe gaat het met de eenzame en minder weerbare collega’s? Spreek je jouw zieke medewerkers nog? Kun je hun zorgen er nog wel bij hebben?

Overigens heeft het RIVM ook een richtlijn opgesteld rondom inzet van kwetsbare medewerkers. Hoe het precies zit en welke verplichting werkgevers hebben, kun je hier lezen.

Is het jouw zorg?

Ik kan me goed voorstellen dat deze zorgen ook in veel organisaties spelen. Maar dat het tegelijkertijd ontzettend moeilijk is om aandacht te geven aan iedereen die kwetsbaar is. Want eigenlijk zijn of voelen we ons allemaal zo op dit moment. En misschien zie je het als ‘ongepast’ om mensen lastig te vallen met de vraag hoe het met ze gaat.

Maak een plan van aandacht

Juist omdat iedereen al druk is met regelen, kan het helpend zijn als je in jouw organisatie een plan van aandacht hebt. Het plannen van aandacht klinkt misschien erg zakelijk en afstandelijk. Het zorgt er echter wel voor dat je de aandacht vasthoudt, juist als je hoofd ergens anders naar staat. En als je het op papier zet, heeft het structuur.

Denk dan in elk geval hieraan:

  • Maak één persoon verantwoordelijk voor het plan, zonder dat deze alles zelf hoeft uit te voeren.

Eén aanspreekpunt per team maakt het overzichtelijk. Je kunt een teamleider of iemand van HR verantwoordelijk maken, maar die heeft misschien al erg veel op zijn of haar bordje. Het moet in ieder geval iemand zijn die bij veel medewerkers vertrouwen geniet en al voor de crisis het ‘cement’ van het team is en goed kan organiseren.

  • Breng in kaart wie extra aandacht nodig zou kunnen hebben.

Denk daarbij aan collega’s waarvan je weet dat ze eenzaam zijn, problemen thuis hebben, al langer ziek thuis zaten en de mensen waarvan je gevoel zegt dat het minder goed met ze gaat. Vergeet ook mensen met psychische klachten niet.

  • Maak contact, zorg voor opvolging.

Niet iedereen zal uit zichzelf hulp zoeken of aandacht vragen. Zet als organisatie de eerste stap. Maak het ook niet te zwaar of ontoegankelijk: een belrondje om van iedereen te horen hoe het gaat, geeft al blijk van aandacht en steun. Videobellen kan al een behoorlijke drempel zijn, niet iedereen voelt zich daar prettig bij. Laat het niet bij 1 keer bellen, maar maak bijvoorbeeld afspraken wanneer je opnieuw contact zoekt. En niet onbelangrijk: zet die afspraken in je agenda, zodat je ze niet vergeet.

  • Ken je sociale kaart

Merk je dat iemand in jouw organisatie professionele hulp nodig heeft? Zorg dat je vooraf weet hoe en aan wie je eventueel verder kunt verwijzen. Bespreek met je bedrijfsarts of bedrijfsmaatschappelijk werker dat je extra aandacht geeft aan kwetsbare medewerkers, hij of zij kan dan meedenken over hoe je aanvullende zorg aanvraagt of inregelt. Adviseer medewerkers zo nodig (telefonisch) contact met de huisarts als zij ergens mee zitten. Deze kan dan ook weer doorverwijzen.

  • Hou vol en denk aan jezelf

Het motto voor bijna iedereen in deze tijd. Verslap niet in je aandacht. Hoe langer het duurt, hoe harder deze nodig is. En denk vooral ook aan jezelf. Hoe gaat het met jou? Bij wie kun jij je verhaal kwijt als je het moeilijk hebt?