Hoe investeer jij in aandacht?

Aandacht is in.

Tenminste, als je de televisiereclames moet geloven. Het valt mij op dat bij steeds meer producten en diensten vooral ‘aandacht’ de aandacht moet trekken. Aandacht is een schaars en gewild product geworden, waarmee je je als bedrijf kunt onderscheiden. Of je nou een Zweeds kastje koopt, een nieuwe bril laat aanmeten, je hypotheek oversluit, als het met aandacht gebeurt, heeft het meerwaarde. Ook in jouw bedrijf?

Heerlijk, al die aandacht!

Als consument laten we ons graag in de watten leggen met aandacht. Hoe meer, hoe beter! Aandacht is synoniem met zorg, toewijding, kwaliteit, exclusiviteit. Aandacht voegt ieAandacht opgebrande medewerkerts extra’s toe. Het geeft het gevoel dat je speciaal bent of iets speciaals koopt. We keren graag terug bij wie ons aandacht geeft. Geef je aandacht, dan krijg je vertrouwen.

Aandacht voor je klanten is van levensbelang geworden. En daar worden we als consument beter van. Bel je tegenwoordig met een klacht of een vraag naar een bedrijf, dan krijg je steeds meer het idee dat je ‘gehoord’ wordt. De helpdeskmedewerker neemt de tijd om naar jouw probleem te luisteren, vraagt dóór om te horen of je nog meer vragen hebt en reageert door af en toe jouw naam in een zin te verwerken. ‘Kan ik verder nog iets voor u doen, meneer Zijderveld’? Al die aandacht, je kunt er bijna verlegen van worden.

Dat wil iedereen wel!

Zo wil Aandacht voor opgebrande medewerkerje je in je werk waarschijnlijk ook graag voelen: exclusief, speciaal, gewaardeerd. Jij en je collega’s zijn net consumenten. Jullie zijn namelijk in je werk ook gewoon mensen, die het prettig vinden om gewaardeerd te worden. Je voelt je verbonden als je je bijzonder voelt. Medewerkers die (positieve) aandacht krijgen, verzuimen minder, vallen niet uit met een burn-out, werken met meer plezier en zijn productiever.

Als ‘aandacht’ de norm wordt in je bedrijf, kan er veel veranderen. De sfeer wordt beter, er worden minder fouten gemaakt en klanten zijn vaker gelukkig en tevreden.

Hoe regel je dat, voor jezelf en je collega’s?

De grootste vijand van aandacht is haast. Deze twee toestanden kunnen namelijk niet tegelijk bestaan. Aandacht kun je alleen maar geven in het hier en nu, terwijl haasten vooral te maken heeft met de nabije toekomst: een deadline die gehaald moet worden, een afspraak waar je bijna te laat voor bent, een privéprobleem dat in de weg zit, een vergadering die nog voorbereid moet worden waar je eigenlijk geen tijd voor hebt.

Aandacht vraagt concentratie, bezig zijn met de ander of met je werk, in het heden. Je moet er met je aandacht bij zijn, anders is het er niet. Klinkt logisch, maar is in de waan van de dag vaak moeilijk te realiseren. Heb je er invloed op en zo ja: hoe vergroot je die?

Vind je aandacht belangrijk, dan is het dus noodzakelijk dat je eerst de haast gaat uitbannen. Lastig? Best wel. In deze tijd zijn er ongelooflijk veel prikkels en verplichtingen die ons uit onze concentratie halen. Ze verleggen je aandacht naar de (nabije) toekomst. Werkdruk kun je zien als de verzamelnaam voor alles wat ons het gevoel geeft dat we de regie kwijt zijn over ons handelen in het hier en nu. Zodra er ‘moeten’ in het spel is, is het vrijwel onmogelijk om geconcentreerd te zijn op wat we nu doen en je eigen keuzes te maken. Dan hebben we geen aandacht voor de wereld om ons heen en onze eigen behoeften en wensen.

Tony Crabbe verwoordt in zijn boek ‘Nooit meer te druk’ de belangrijke boodschap dat we van harder werken niet efficiënter en al helemaal niet gelukkiger worden. Haast is volgens hem eigenlijk een kwestie van geen keuzes maken, waardoor we te veel in te weinig tijd willen doen. En dan verliezen we de grip op onze prioriteiten. Dan hebben we het gevoel dat we tekort schieten in onze aandacht. Wanneer we een bewuste keuze maken tussen haast en aandacht, zullen we daar gelukkiger van worden.

Haast je minder

  • Als manager kun je het goede voorbeeld geven door je eigen tijd en die van je medewerkers niet te vol te plannen. Als je minder gehaast bent, heb je vanzelf meer oog voor je medewerkers.
  • Geef medewerkers de regie over hun targets en deadlines en over de manier waarop ze deze willen realiseren.
  • Ban structureel overwerk voor altijd uit. Als er te veel gedaan moet worden in te weinig tijd, klopt er iets niet. Kan gebeuren bij pieken en zieken en af en toe hard werken is helemaal niet ziekmakend, maar maak er geen cultuur van.
  • Wees niet bang voor een beetje mindfulness of yoga in je bedrijf. En dan niet in de vrije tijd van de medewerkers, maar als onderdeel van de werkdag. De investering in ‘onthaasten’, verdien je dubbel en dwars terug in aandacht en werkplezier.

Dan krijg je meer aandacht voor aandacht

  • Hoe wil jij aandacht krijgen? Wat werkt voor jouw klant? Wat voor jou en je klant werkt, werkt ook voor jouw collega. Neem de ander serieus en ga op diens wensen in. De beste manier om aandacht te geven is vragen stellen en laten zien dat je luistert en meedenkt.
  • Waardeer positief. Als je aandacht hebt voor wat de ander kan en goed doet, kun je jouw complimenten onderbouwen. Dan laat je merken dat je het bijzondere van jouw medewerker ziet.
  • Is iemand langdurig ziek? Maak een ‘plan van aandacht’. Bespreek hoe je contact houdt en zet contactmomenten in je agenda, zodat jouw medewerker zich niet verloren voelt als hij/zij ziek thuis komt te zitten.
Aandacht voor opgebrande medewerker

Aandacht. Hoe meer je het geeft, hoe meer je het krijgt.

 

 

(Visited 218 times, 1 visits today)